Osobní portál občana od Gordicu nabízí také pohodlné platby.

Osobní portál občana přináší víc než jen platby

Zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, zakotvuje právo fyzických a právnických osob na poskytnutí digitálních služeb orgány veřejné moci při výkonu jejich působnosti a také povinnost orgánů veřejné moci tyto služby poskytovat. Na úrovni měst a obcí se klíčovým nástrojem pro poskytování těchto služeb stává tzv. portál občana.

Společnost Gordic proto vyvinula Osobní portál občana (OSP), který se osvědčil už u několika desítek samospráv. Tento nástroj zajišťuje přístup k nejčastěji poptávaným online službám spojeným s obecními agendami a nabízí bezpečnost (provoz v cloudu Microsoft Azure) i cenovou dostupnost. Díky modelu SaaS odpadá nákup licencí a obec hradí pouze pravidelnou měsíční nebo čtvrtletní platbu. Nasazení do rutinního provozu je obvykle provedeno do jednoho měsíce, ale může být i mnohem rychlejší.

Flexibilní a jednoduché řešení pro malé obce

Mohlo by se zdát, že je tento typ služby určen především pro větší města. Praxe však ukazuje, že Osobní portál občana nachází své uplatnění i v menších obcích s populací nad 500 obyvatel. I v nich přibývá lidí, kteří nejen že digitálně běžně komunikují a nakupují, ale začínají ve větším měřítku využívat i elektronické služby státu. Jedná se zejména o mladší generace, které se stále více obracejí k online řešením.

Díky Osobnímu portálu občana mohou lidé snadno vyřídit své záležitost, aniž by museli opustit domov. Ať už se jedná o hrazení poplatků za odpad, nebo psa, vše probíhá online s možností platby kartou nebo prostřednictvím QR kódu. Portál navíc poskytuje přehled o již uhrazených poplatcích i těch, které čekají na zaplacení. Nezáleží přitom, zda se jedná o stálé obyvatele nebo vlastníky rekreačních nemovitostí – všichni mají přístup k těmto službám. Podobné služby hrazení poplatků nabízí také krajské platební portály.

Některé vyšší samosprávné celky zprostředkovaly svým obcím platební portály, které do jisté míry zajišťují procesy spojené s úhradou poplatků. Samostatný městský portál, kromě toho, že posiluje vizuální identitu (OSP většinou obsahuje logo, případně dominantu města) a vazbu občana ke své obci, přináší navíc řadu výhod, které takové univerzální platební nástroje neobsahují.

5 největších výhod Osobního portálu občana

  1. Automatické napojení na poplatkový systém: Osobní portál občana umožňuje jedním kliknutím „natáhnout“ data o poplatcích uhrazených přes portál a platba jde přímo organizaci.
  1. Historie zaplacených poplatků: Po úhradě poplatku na Osobním portálu občana se tato informace zobrazí v historii plateb a nehrozí tak, že občan omylem zaplatí částku dvakrát.
  1. Širší nabídka funkcí: Osobní portál občana nabízí kromě plateb také další důležité funkce, jako jsou formulářová řešení pro různé životní situace, hlášení závad apod.
  1. Možnost platby za navázané poplatníky: Osobní portál občana umožňuje uživatelům platit za další členy domácnosti, například děti.
  1. Komplexní řešení místních poplatků: V Osobním portálu občana může občan vyřešit komplexně procesy související s přihlášením, změnou či odhlášením.

Co je Osobní portál občana od společnosti Gordic

Technologicky nezávislé portálové řešení s vlastním rozhraním. Jakýkoliv výrobce tak může na Osobní portál občana napojit svůj software. Nezáleží tedy na tom, kdo je váš dodavatel ekonomického systému nebo spisové služby (napojení na GINIS je samozřejmostí).

Pochopitelně je možné si vybrat mezi pořízením licence s instalací na hardware města či aplikaci provozovat bezstarostně v cloudu jako službu a správu nechat na dodavateli. Nástroj zajistí legislativně správné podání bez nutnosti přepisování dat z papíru do agendových systémů, úbytek front nebo finančních objemů, které musí pracovníci v hotovosti přijímat na pokladnách.

Klíčové vlastnosti:

  • úhrada místních poplatků přes platební bránu,
  • vlastní rozhraní pro možnost integrace (API),
  • možnost provozu v cloudu Microsoft Azure,
  • funkce hlášení závad na interaktivní mapě,
  • elektronická úřední deska s přehledným řazením,
  • digitální formuláře pro řešení životních situací.